6. BESPREKING

 

Ook voor de beroepscommissie stond het verslagjaar voor een groot deel in het teken van Covid19. Op de eerste plaats vanwege het feit dat de manier waarop de commissie werkt, moest worden aangepast. Fysieke hoorzittingen werden onmogelijk en de commissie zocht naar een manier die de waarde van een fysieke zitting zo dicht mogelijk benaderde. Die waarde zit erin dat de commissie nogmaals het urgentiedossier bestudeert en nieuwe gezichtspunten kan gebruiken in haar heroverweging. De waarde zit ook in het zien en spreken met belanghebbende(n). Dit laatste werd door Covid19 onmogelijk. Ondanks de zorgvuldige wijze waarop de commissie alle relevante informatie verzamelde en ophaalde in het proces van schriftelijk horen, miste zij de fysieke ontmoeting. Het is de vraag of het toegenomen aantal ongegrond verklaringen hiermee te maken heeft. Voor de commissie is dit in ieder geval een evaluatiepunt met betrekking tot de werkwijze in dit corona-tijdperk. Het moet in het komende jaar blijken of het toegenomen aantal beroepschriften zijn oorsprong vindt in het beter benutten van deze route voor urgentie-aanvragers of dat er een andere reden ten grondslag ligt aan dit aantal.

In het overzicht van 2020 valt op dat het aantal beroepschriften met een financieel motief behoorlijk is gestegen in vergelijking met andere jaren. Vóór de Covid19 periode was er sprake van een goede economische ontwikkeling en tijdens de lockdowns heeft de regering bedrijven zoveel mogelijk geprobeerd te helpen door het omzetverlies en de kosten te compenseren. Het moet blijken of deze stijging een relatie heeft met de huidige economische situatie of zich anders laat verklaren. In diezelfde context valt dan ook op dat het aantal beroepschriften vanwege relatieverbreking juist is gedaald. Ook hier is, gezien de beperkte periode van meten en de reeds geschetste context, nog geen duidelijke reden voor aan te wijzen.

In het verslagjaar is een begin gemaakt om met voorzitters van de Urgentiecommissie regio Stedendriehoek af te stemmen over bepaalde beleidsonderwerpen. Doel van dit overleg, dat in 2021 plaats zal vinden, is te komen tot een eenduidige uitleg van begrippen. Dit bevestigt de waarde van een beroepsinstantie. Naast heroverweging van urgentieaanvragen levert deze ook een bijdrage aan een eenduidige uitleg van de geldende reglementen en voorschriften.

De commissie krijgt ondersteuning van een vaste secretaris. Deze werkwijze draagt bij aan een efficiënte en professionele voorbereiding, bespreking en afhandeling van de beroepschriften. Het komt het overleg ten goede en versterkt ook de consistente en consequente lijn in uitspraken.

Voor de komende periode heeft de ontwikkeling in het aantal beroepschriften en de besluiten die de commissie daarop neemt de aandacht. Tevens hoopt de commissie dat zij in het komende jaar de fysieke hoorzittingen weer op kan pakken.