3. BEROEPSCHRIFTEN TEGEN DE UITVOERING VAN HET WOON­RUIMTE­VERDEEL­SYSTEEM

 

In het verslagjaar was er 1 beroepschrift tegen de uitvoering van het woonruimteverdeelsysteem (2019: 2; 2018: 3; 2017: 0). Deze is behandeld middels schriftelijk horen en een online beraadslaging door de beroepscommissie. In geval van een fysieke hoorzitting nodigt de beroepscommissie de betreffende corporatie uit om ter zitting verweer te voeren. Aangezien dit beroep werd behandeld middels schriftelijk horen, vroeg de beroepscommissie de corporatie om een schriftelijke toelichting. Zowel belanghebbende als de betrokken corporatie kregen over en weer tweemaal de gelegenheid om op het beroepschrift, en elkaars reactie daarop, te reageren.

De belanghebbende die dit beroepschrift indiende, was het oneens met de inschrijftijd waarmee hij geregistreerd stond bij Woonkeus Stedendriehoek. In het verleden was er, na een relatieverbreking, sprake van splitsing van de inschrijving. Vervolgens ontstond er verwarring over de juiste inschrijftijd. De beroepscommissie vroeg de corporatie om een toelichting. De corporatie kon onderbouwen op welke inschrijftijd meneer recht had volgens de regels van het woonruimteverdeelbeleid. De beroepscommissie stelde belanghebbende daarop in het ongelijk, omdat was aangetoond dat de inschrijftijd correct geregistreerd stond.


3.1 OVERIGE VERZOEKEN AAN DE BEROEPSCOMMISSIE

Voor woningzoekenden is de beroepscommissie bereikbaar via het e-mailadres beroepscommissie@enserve.nl. Het secretariaat, gevestigd bij Enserve, beheert deze mailbox. Via deze weg ontvangt de beroepscommissie niet alleen beroepschriften, maar ook uiteenlopende vragen die niet als een beroepschrift kunnen worden beschouwd. Uiteraard reageert de beroepscommissie op elk bericht dat zij ontvangt.

Tabel 4 geeft weer welke berichten de beroepscommissie in het verslagjaar ontving en hoe zij deze behandelde


Behandeling van overige verzoeken aan de beroepscommissie
Nr. Aard van het verzoek Behandeling
1 Beroep tegen Ieder1 Deventer dat zij de urgentieaanvraag van meneer niet in behandeling wil nemen, omdat zij aan de voorkant al een heel stellig - negatief -kansadvies geven. In overleg met Ieder1 tot oplossing gekomen. Ieder1 heeft urgentieverzoek in behandeling genomen.
2 Verzoek om hulp en een woning. Belanghebbende mailde de beroepscommissie hier meerdere malen over. Belanghebbende laten weten dat de commissie niet bevoegd is om rechtstreeks woningen of urgentie toe te kennen.
3 Verzoek tot inschrijving bij Woonkeus Stedendriehoek. Belanghebbende wist niet hoe dit moest. Doorverwezen naar corporatie.
4 Verzoek om urgentie aan te vragen. Uitgelegd op welke wijze men urgentie aan kan vragen. Doorverwezen naar corporatie.
5 Beroep tegen vervallen inschrijftijd van mei 2013 nadat meneer woning van Ieder1 accepteerde in 2019, omdat hij in die woning overlast ervaart en dus geen woongenot heeft. Meneer stelt dat Ieder1 er te weinig aan doet om de overlast op te lossen. Meneer laten weten dat vervallen inschrijftijd na accepteren woning een beleidsregel is. Beroepscommissie is niet bevoegd om beleid te veranderen. Tegen het beleid is geen beroep mogelijk. Overlastkwestie moet meneer oplossen met Ieder1.
6 Meneer geeft zijn ontevredenheid aan over de situatie van zijn ouders. Zij zijn 86 en 89 jaar. Hebben medische problemen en willen snel verhuizen. Zij komen niet voor urgentie in aanmerking omdat zij 20 jaar inschrijftijd hebben. Meneer vindt dit onterecht. Deze mail stuurde meneer naar De Goede Woning en in cc naar 10 andere contacten, waaronder de beroepscommissie. De beroepscommissie heeft dit bericht ter kennisgeving aangenomen en hier niet op gereageerd.
7 Verzoek om hulp bij vinden van andere woning, omdat mevrouw niet in aanmerking komt voor urgentie en woningruil niet lukt. Belanghebbende laten weten dat de commissie niet bevoegd is om rechtstreeks woningen of urgentie toe te kennen.
8 Mevrouw wil om medische redenen urgentie aanvragen bij haar verhuurder Mooiland. Mw. stelt dat Mooiland weigert de aanvraag in behandeling te nemen. Uitgelegd dat Mooiland dit niet kan weigeren en dat mevrouw anders ook via een andere corporatie urgentie aan kan vragen.
9 Mail van mevrouw met uitleg over haar problematische situatie (huiselijk geweld), woonachtig in Nijmegen. Heeft tweemaal urgentie aangevraagd bij Woonkeus, maar komt hiervoor niet in aanmerking. Vraagt nu de beroepscommissie om hulp. Uitgelegd dat beroepscommissie mevrouw niet rechtstreeks aan urgentie of een woning kan helpen. Toegelicht wat de regels zijn om voor urgentie in aanmerking te komen.
10 Klacht tegen IJsseldal Wonen m.b.t. overname woning en hoe deze is overgedragen. Uitgelegd dat beroepscommissie niet bevoegd is. Doorverwezen naar klachtencommissie van IJsseldal Wonen.
11 Rechtstreeks verzoek om woning, dan wel urgentie. Uitgelegd dat de beroepscommissie niet bevoegd is om rechtstreeks woningen of urgentie toe te kennen.
12 Beroepschrift tegen De Goede Woning. Mevrouw vindt dat woning onterecht niet aan haar is toegewezen. Uitgelegd dat de beroepscommissie niet bevoegd is. Doorverwezen naar klachtencommissie van De Goede Woning.
13 Meneer geeft aan dat hij wordt lastig gevallen en vraagt of de beroepscommissie daar iets aan kan doen. Uitgelegd dat de beroepscommissie niet bevoegd is. Voor overlast doorverwezen naar verhuurder.
14 Klacht dat Ieder1 weigert om een urgentieaanvraag in behandeling te nemen In overleg met Ieder1 opgelost.
15 Inschrijfgeld voor Woonkeus Stedendriehoek is tweemaal afgeschreven. Mevrouw vraagt om herstel. Mevrouw laten weten dat dit wordt hersteld als zij een betalingsbewijs kan laten zien. Intern doorgestuurd bij Enserve naar collega die dit verder heeft opgelost.
16 Klacht tegen Ons Huis die een bepaalde woning niet aan meneer heeft toegewezen. Uitgelegd dat de beroepscommissie niet bevoegd is. Doorverwezen naar klachtencommissie van Ons Huis.
17 Mevrouw vraagt waarom zij opnieuw is afgewezen voor een woonwagen. Uitgelegd welke regels er zijn m.b.t. toewijzing woonwagens. Uit de situatiebeschrijving van mevrouw blijkt dat de corporatie deze regels correct toepaste. Uitgelegd dat mevrouw geen klacht in kan dienen tegen het beleid.
18 Mevrouw stelt dat Ons Huis onterecht een bepaalde woning niet aan haar heeft toegewezen. Uitgelegd dat de beroepscommissie niet bevoegd is. Doorverwezen naar klachtencommissie van Ons Huis.
19 Klacht over verlies inschrijftijd na noodzakelijke verhuizing binnen eenzelfde complex bij Ons Huis als gevolg van overlast in de woning. Uitgelegd dat meneer eerst moet proberen de situatie samen met Ons Huis op te lossen. Meneer antwoordt dat hij dit gaat doen. Deze klacht is daarna niet meer teruggekomen bij de beroepscommissie.
20 Mevrouw geeft aan dat zij geen woning kan vinden en wil hierover in gesprek met de beroepscommissie. Uitgelegd dat de beroepscommissie niet kan helpen en waarom. Verwezen naar corporatie.

Tabel 4: Aard en afhandeling overige verzoeken

Het valt op dat in het verslagjaar het aantal vragen dat de beroepscommissie ontving fors toenam. In 2019 kwamen er slechts 9 berichten binnen via het e-mailadres van de commissie. In de jaren daarvoor bestond de mogelijkheid om rechtstreeks naar de beroepscommissie te e-mailen nog niet.

Uit het toenemende aantal berichten kan mogelijk de conclusie getrokken worden dat woningzoekenden de beroepscommissie steeds beter weten te vinden. Ook al zijn zij niet voor elk verzoek bij de commissie aan het juiste adres, de commissie kan wel een rol spelen in het doorverwijzen van woningzoekenden om hen daarmee op het juiste spoor te zetten en verder te helpen.

De beroepscommissie ontving meerdere malen een klacht waarbij belanghebbende stelde dat er onterecht een woning niet aan hem/haar was toegewezen. Sinds de ingang van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst en het reglement van de beroepscommissie per 1 januari 2020 is de beroepscommissie niet langer bevoegd om dergelijke klachten in behandeling te nemen. Uit de contacten die de beroepscommissie hier gaandeweg het verslagjaar over had met betrokken partijen bleek echter dat ook geen ander orgaan de bevoegdheid had om over deze klachten te beslissen. Dit wordt opgelost door het reglement van de Klachtencommissie Woningcorporaties Stedendriehoek aan te passen waarmee de bevoegdheid daar wordt belegd.