7. BESPREKING

 

Cijfers

Dit jaarverslag presenteert de cijfers van 2019. Ze worden nader toegelicht, eventuele trends worden gesignaleerd en de cijfers worden vergeleken met die van voorgaande jaren. In 2019 zijn er in totaal 267 urgentieaanvragen gedaan in de regio Stedendriehoek. Dat zijn er 2 minder dan in 2018.

Van deze aanvragen werden er 138 (ruim 51%) ingediend als gevolg van relatieverbreking. Het is van belang dat bij deze aanvragen de formele documenten die bij de beoordeling nodig zijn, direct bij de aanvraag aanwezig zijn. Hierdoor kan een snelle afhandeling plaatsvinden en dat is uiteraard prettig voor de aanvrager aangezien het om woonnoodsituaties gaat. Wanneer de formele documenten incompleet zijn, moet de commissie een aanvraag aanhouden hetgeen vertragend werkt.

Kwaliteit

In de regio Stedendriehoek worden de urgentieaanvragen op verschillende wijzen en door verschillende urgentiefunctionarissen verzorgd. Voor de corporaties uit Apeldoorn en Eerbeek verzorgt één urgentiefunctionaris de aanvragen. Om de kwaliteit van de urgentierapportages te verbeteren, zijn er trainingen gepland in januari en februari 2020. Doel van deze trainingen is om meer uniformiteit te realiseren in de urgentierapportages en te borgen dat het dossier compleet wordt ingediend.

Zowel de corporaties als ook de urgentiecommissie heeft de mogelijkheid om een aanvullend rapport/advies in te winnen bij een extern bureau in situaties waarin ernstige psychosociale of medische problematiek speelt. De praktijk wijst uit dat dergelijke aanvullende onderzoeken toegevoegde waarde hebben in de beoordeling van de aanvraag. Dit vanwege de specialistische invalshoek en ook omdat de aanvragers in de thuissituatie worden bezocht. In de meeste gevallen neemt de commissie de externe adviezen over in haar besluitvorming.

In 2019 vond een bijeenkomst plaats met de urgentiefunctionarissen uit de regio Stedendriehoek, het secretariaat en twee voorzitters van de urgentiecommissie. Hierin werd informatie gegeven over de werkwijze van de commissie en de criteria voor de aanvragen. Tevens werden vragen beantwoord en vond er overleg plaats over diverse onderwerpen. De bijeenkomst werd als erg nuttig ervaren en verliep in een bijzonder prettige sfeer.

Overige zaken

Het criterium zelfredzaamheid valt uiteen in financiële zelfredzaamheid, zelfredzaam op basis van inschrijftijd en zelfredzaam door het kunnen bewonen van onzelfstandige woonruimte. Voor het beoordelen van de financiële zelfredzaamheid en die op basis van inschrijftijd zijn er duidelijke grenzen. De zelfredzaamheid door onzelfstandige woonruimte (kamer) te kunnen bewonen is echter minder duidelijk voor de commissie.

Een urgentieverklaring wordt afgegeven voor een zelfstandige woonruimte. Vooral bij jonge aanvragers kan het bewonen van een onzelfstandige woonruimte echter een alternatief zijn voor urgentie. Tot nu toe ging de commissie er vanuit dat onzelfstandige woonruimten zeer beperkt beschikbaar zijn in de regio Stedendriehoek. Het kunnen bewonen van onzelfstandige woonruimte wordt daarom maar beperkt gebruikt als afwijzingsgrond voor een aanvraag. Voor de commissie is het niet duidelijk in hoeverre dit terecht is, omdat voor haar niet duidelijk is hoe het aanbod van onzelfstandige woonruimte in de regio is.

In de regio Stedendriehoek werkt men met een beroepscommissie. Tijdens de hoorzittingen wordt, behalve belanghebbende, ook een van de voorzitters van de urgentiecommissie uitgenodigd om een toelichting te geven op het door de urgentiecommissie genomen besluit. De voorzitter van de urgentiecommissie neemt uiteraard geen deel aan de beraadslagingen van de beroepscommissie. De voorzitter van de beroepscommissie legt de rol en aanwezigheid van de betreffende voorzitter van de urgentiecommissie duidelijk uit aan belanghebbende. De aanwezigheid van een voorzitter van de urgentiecommissie, als ook diens toelichting op het urgentiebesluit hebben een meerwaarde. Zo wordt voor belanghebbende het besluit van de urgentiecommissie meer dan alleen een schriftelijk en formeel besluit.

Vanaf 1 januari 2020 treedt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst in werking. In het urgentiebeleid zullen ook wijzigingen doorgevoerd worden. De urgentiecommissie verwacht niet dat dit gewijzigde beleid grote gevolgen zal hebben voor de (aantallen) urgentieaanvragen en heeft er vertrouwen in dat de aanvragen ook in 2020 op eenzelfde zorgvuldige manier als in 2019 beoordeeld kunnen worden.