Jaarverslag 2020 Urgentiecommissie regio Stedendriehoek

 



1. Start urgentieaanvraag

De wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn lang. Vaak zijn er te weinig woningen om iedereen direct te kunnen helpen. Woningzoekenden die dringend een (andere) woning nodig hebben, kunnen urgentie aanvragen. Met een urgentieverklaring krijgt een woningzoekende voorrang op andere mensen die een woning zoeken.

De urgentiecommissie beoordeelt urgentieaanvragen van woningzoekenden uit verschillende regio’s in het land. Onder de naam Urgentiecommissie regio Stedendriehoek doet zij dit sinds 2015 ook voor de regio Apeldoorn, Deventer en Zutphen. Daar werken negen corporaties samen onder de naam Woonkeus Stedendriehoek. De urgentiecommissie wordt ondersteund door het secretariaat van Enserve, specialist in woonruimteverdeling.

Een woningzoekende die urgentie aan wil vragen, meldt zich bij een van de woningcorporaties van Woonkeus Stedendriehoek. De corporatie neemt de urgentieaanvraag in behandeling. Tabel 1 laat zien hoeveel aanvragen er in de afgelopen jaren per gemeente zijn ingediend. Het totale aantal aanvragen neemt in het verslagjaar af.


Aantal aanvragen per gemeente
Gemeente 2018 2019 2020
Apeldoorn 102 126 104
Brummen 9 10 16
Deventer 100 73 75
Lochem 0 1 3
Voorst 19 7 7
Zutphen 39 50 42
Totaal 269 267 247

Tabel 1: Aantal aanvragen per gemeente


In tabel 2 is te zien over hoeveel urgentieaanvragen er per gemeente in de regio Stedendriehoek een besluit is genomen door de urgentiecommissie. De commissie kan aanvragen toekennen, afwijzen of buiten behandeling stellen. Ook kan de commissie een aanvraag aanhouden om nadere informatie op te vragen. Op aangehouden aanvragen neemt de commissie uiteindelijk dus tweemaal een besluit: in eerste instantie het besluit aanhouden, in tweede instantie het besluit toekennen, afwijzen of buiten behandeling stellen. Al deze besluiten zijn meegeteld in tabel 2. Daarom ligt het totaal aantal besluiten in tabel 2 hoger dan het totaal aantal aanvragen in tabel 1.

In tabel 2 zijn ook urgentieaanvragen opgenomen die in 2019 zijn ingediend en die in 2020 zijn behandeld. De aanvragen die in 2020 zijn ingediend, maar behandeld worden in 2021, zijn in deze tabel niet meegenomen.

Onder ‘Ingetrokken’ wordt verstaan: het besluit van de commissie om een urgentiestatus in te trekken, omdat betreffende urgent woningzoekende onterecht een woning heeft geweigerd.


Aantal besluiten 2020
Gemeente Aangehouden Afgewezen Ingetrokken Niet verlengd Toegekend Verlengd Totaal
Apeldoorn 21 24 1 1 78 1 126
Brummen 1 2 0 0 14 0 17
Deventer 25 30 1 0 47 0 103
Lochem 0 0 0 0 1 0 1
Voorst 2 3 0 0 5 0 10
Zutphen 14 15 0 0 24 1 54
Totaal 63 (20%) 74 (24%) 2 (1%) 1 (0%) 169 (54%) 2 (1%) 311

Tabel 2: Aantal besluiten 2020


De commissie beoordeelt aanvragen op basis van de beleidsregels voor urgentie die in de betreffende regio gelden. Het beleid in de regio Stedendriehoek is vastgelegd in bijlage 4: Urgenties, van de Samenwerkingsovereenkomst regionale woonruimteverdeling tussen de deelnemende corporaties in Apeldoorn, Brummen, Deventer, Voorst en Zutphen voor de periode 1-1-2020 tot en met 31-12-2022 (hierna: de Samenwerkingsovereenkomst). Een nieuwe versie van deze samenwerkingsovereenkomst trad begin van het verslagjaar in werking.

De commissie is zich altijd bewust van het belang dat elke aanvrager van urgentie heeft bij een goede beoordeling én een efficiënte werkwijze. De commissie besteedt daarom continu aandacht aan de professionalisering van al diegenen die betrokken zijn bij het urgentietraject, zoals de medewerkers van corporaties, de urgentiefunctionaris voor de Apeldoornse corporaties en de gemeente Brummen en de commissieleden zelf. De commissie geeft – indien gewenst - echter ook informatie over het urgentiebeleid en de -procedure aan andere partijen die bij het traject betrokken kunnen zijn, zoals hulpverleners.



1.1 Aard van de aanvraag

Een woningzoekende kan om verschillende redenen een urgentie aanvragen. De aard van de urgentieaanvragen is zeer divers.

Figuur 1 laat een overzicht zien van de aard van de aanvragen per gemeente in de regio Stedendriehoek in 2020. Urgentieaanvragen als gevolg van relatiebreuk komen, evenals voorgaande jaren, veruit het meeste voor. Dit aantal ligt op hetzelfde niveau als vorig jaar. Daarna volgen medische en (psycho)sociale aanvragen, hoewel deze aantallen zijn gedaald ten opzichte van vorig jaar.

Het aantal aanvragen dat betrekking heeft op financiële problematiek is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Mogelijk liggen hier de economische gevolgen door het Covid-19 virus aan ten grondslag, of de gevolgen van de Toeslagenaffaire. Onder ‘overig’ kunnen onder andere aanvragen vallen die betrekking hebben op het niet hebben van een adequate woning of overlastproblematiek.



Figuur 1: Aard van de urgentieaanvraag 2020