1. SOORTEN EN AANTALLEN BEROEPSCHRIFTEN

De Beroepscommissie regio Stedendriehoek beoordeelt beroepschriften van woningzoekenden uit de regio Apeldoorn, Deventer en Zutphen. Daar werken negen corporaties samen onder de naam Woonkeus Stedendriehoek.

De beroepschriften die de beroepscommissie behandelt, zijn in twee categorieën te verdelen. Enerzijds beroepschriften tegen een besluit van de urgentiecommissie en anderzijds beroepschriften tegen de uitvoering van het woonruimteverdeelsysteem. In 2020 heeft de beroepscommissie in totaal 27 beroepschriften ontvangen. Daarvan waren er 26 gericht tegen een besluit van de urgentiecommissie en 1 tegen een besluit op basis van het woonruimteverdeelsysteem.

De beroepscommissie beoordeelt beroepschriften op basis van de beleidsregels die in de betreffende regio gelden. Het beleid in de regio Stedendriehoek is vastgelegd in bijlage 4: Urgenties, van de Samenwerkingsovereenkomst regionale woonruimteverdeling tussen de deelnemende corporaties in Apeldoorn, Brummen, Deventer, Voorst en Zutphen voor de periode 1-1-2020 tot en met 31-12-2022 (hierna: de Samenwerkingsovereenkomst). Deze nieuwe versie van deze samenwerkingsovereenkomst trad begin van het verslagjaar in werking.

De beroepscommissie wordt ondersteund door het secretariaat van Enserve, specialist in woonruimteverdeling.

 

1.1 BEROEPSCHRIFTEN TEGEN EEN BESLUIT VAN DE URGENTIECOMMISSIE

Tabel 1 laat zien hoeveel beroepschriften er per gemeente zijn ingediend tegen een besluit van de urgentiecommissie en welk besluit er op het beroepschrift is genomen. In 2020 werden er 26 beroepschriften ingediend die betrekking hadden op een besluit van de urgentiecommissie.

De beroepscommissie behandelt beroepschriften in een hoorzitting. Daarbij zijn aanwezig de voorzitter, twee leden en de secretaris. Bij de behandeling van een beroep tegen een besluit van de urgentiecommissie is een voorzitter van de urgentiecommissie aanwezig om dit besluit toe te lichten. Verder is belanghebbende aanwezig bij de hoorzitting en eventuele derden op verzoek van belanghebbende.

Het verslagjaar kenmerkte zich door de beperkende maatregelen als gevolg van Covid19. De locatie waar de beroepscommissie haar hoorzittingen houdt, sloot daarom haar deuren. Daardoor waren er in 2020 slechts twee fysieke hoorzittingen. Vanaf maart vond de beroepscommissie een alternatief in schriftelijk horen. Dit betekende dat de beroepscommissie haar vragen aan belanghebbende, die zij normaliter tijdens de hoorzitting zou stellen, nu schriftelijk aan belanghebbende stelde. Belanghebbende gaf hierop ook schriftelijk antwoord. De beroepscommissie besteedde er veel zorg aan om belanghebbenden, ook in deze vorm, alle gelegenheid te geven om hun verhaal te doen.

In het verslagjaar waren er in totaal 2 fysieke hoorzittingen 8 online beraadslagingen van de beroepscommissie waaraan schriftelijk horen van belanghebbenden vooraf ging.

Aantal ingediende aanvragen per gemeente
Gemeente Aantal ingediende beroepschriften Gegrond Ongegrond Ingetrokken
Apeldoorn 13 5 7 1
Lochem 0 0 0 0
Deventer 7 2 5 0
Voorst 2 0 2 0
Zutphen 3 1 2 0
Rotterdam 1 0 1 0
Totaal 26 8 17 1

Tabel 1: Aantal ingediende aanvragen per gemeente

In tabel 1 is ook een beroepschrift uit de gemeente Rotterdam opgenomen. Belanghebbende woonde in deze gemeente en vroeg urgentie aan voor de regio Stedendriehoek. In eerste instantie wees de urgentiecommissie dit verzoek af, onder andere omdat belanghebbende niet aan kon tonen dat haar woonprobleem in de regio Stedendriehoek opgelost moest worden. Belanghebbende ging in beroep tegen dit besluit. De beroepscommissie verklaarde het beroep echter ongegrond om dezelfde redenen die de urgentiecommissie had benoemd om het urgentieverzoek af te wijzen.

In het verslagjaar kwam het eenmaal voor dat belanghebbende zijn beroepschrift introk, omdat hij zelf een passende woning vond. Behandeling van het beroepschrift was daardoor niet meer nodig.