CIJFERMATIG JAARVERSLAG 2020 VIVERION

 



1.1 Start urgentieaanvraag

De wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn lang. Vaak zijn er te weinig woningen om iedereen direct te kunnen helpen. Woningzoekenden die dringend een (andere) woning nodig hebben, kunnen urgentie aanvragen. Met een urgentieverklaring krijgt een woningzoekende voorrang op andere mensen die een woning zoeken.

De Urgentiecommissie Woonruimteverdeling beoordeelt urgentieaanvragen van woningzoekenden uit verschillende regio’s in het land. Dit doet zij sinds januari 2019 ook voor woningcorporatie Viverion te Lochem. De urgentiecommissie wordt ondersteund door het secretariaat van Enserve, specialist in woonruimteverdeling.

Een woningzoekende die urgentie aan wil vragen, meldt zich bij de urgentiefunctionaris van Viverion. Deze neemt de urgentieaanvraag in behandeling en legt hem voor aan de urgentiecommissie om te beoordelen of er een urgentie toegekend moet worden. In 2020 zijn er in totaal 23 aanvragen voorgelegd aan de urgentiecommissie (2019: 33).

In figuur 1 is te zien op hoeveel urgentieaanvragen er een besluit is genomen door de urgentiecommissie. Aanvragen kunnen door de commissie worden toegekend, afgewezen of buiten behandeling gesteld. Ook kan de commissie een aanvraag aanhouden om nadere informatie op te vragen. Op aangehouden aanvragen neemt de commissie uiteindelijk dus tweemaal een besluit: in eerste instantie het besluit aanhouden, in tweede instantie het besluit toekennen, afwijzen of buiten behandeling stellen.

Al deze besluiten zijn meegeteld in figuur 1. Daarom ligt het totaal uit figuur 1 met 26 besluiten hoger dan het totaal aantal ingediende aanvragen van 23.



Figuur 1: Besluiten op het totaal aantal aanvragen



1.2 Aard van de aanvraag

Een woningzoekende kan om verschillende redenen een urgentie aanvragen.

Sinds juni 2019 worden urgentie aanvragen in een ander systeem geregistreerd welke het mogelijk maakt om aanvragen als gevolg van relatieverbreking als aparte categorie op te nemen. Voorheen vielen deze aanvragen onder de categorie van sociale aanvragen.

In 2019 was al te zien dat een flink aantal aanvragen uit de sociale categorie betrekking heeft op een relatieverbreking. In 2020 wordt dit nog meer duidelijk.



Figuur 2: Soort aanvraag



1.3 Toekennen van urgentie

De commissie beoordeelt aanvragen op basis van de beleidsregels voor urgentie die in de betreffende regio gelden. Het beleid van Viverion is vastgelegd in het Urgentiebeleid Viverion.

De commissie is zich altijd bewust van het belang dat elke aanvrager van urgentie heeft bij een goede beoordeling én een efficiënte werkwijze. De commissie besteedt daarom continu aandacht aan de professionalisering van al diegenen die betrokken zijn bij het urgentietraject, zoals de urgentiefunctionaris van Viverion en de commissieleden zelf.

In 2020 kende de urgentiecommissie 17 urgentieaanvragen (2020: 65%; 2019: 61%) toe. Bij een reguliere toekenning voldoet aanvrager aan alle voorwaarden om voor een urgentieverklaring in aanmerking te komen.

Om bij Viverion voor urgentie in aanmerking te komen, moet aanvrager minimaal een jaar in het werkgebied van Viverion wonen. Aanvrager staat geregistreerd en heeft een half jaar gereageerd op woonruimte als woningzoekende bij Viverion, gerekend vanaf het ontstaan van het woonprobleem.

Bij het beoordelen van een urgentieaanvraag gelden vervolgens deze criteria:

  • Er is sprake van een noodsituatie die snel opgelost moet worden;
  • Aanvrager is niet in staat het woonprobleem zelf op te lossen;
  • Aanvrager is niet verantwoordelijk voor het ontstaan van het woonprobleem.


1.4 De urgentietoekenning, een andere belangenafweging

De beslissing of iemand wel of niet urgent is, wordt door de urgentiecommissie gemaakt op basis van het beschreven urgentiebeleid van Viverion. Elke situatie kent echter unieke aspecten en wordt door de commissie individueel beoordeeld.

Zo kan het voorkomen dat aanvrager niet voldoet aan alle voorwaarden om voor urgentie in aanmerking te komen en de commissie een andere belangenafweging maakt. De commissie kan bijvoorbeeld de eigen verantwoordelijkheid voor het ontstaan van het woonprobleem minder zwaar wegen dan de woonnoodsituatie en op grond daarvan toch een urgentie verlenen. De commissie zal in die individuele gevallen waarbij zij een andere afweging maakt, het besluit goed onderbouwen en met toetsbare feiten motiveren.



1.5 Afwijzen van urgentie

In 2020 wees de commissie 6 urgentieaanvragen (2020: 23%; 2019: 28%) af. De commissie wijst een aanvraag af als aanvrager niet voldoet aan de criteria om voor urgentie in aanmerking te komen. In haar besluiten geeft de commissie een inhoudelijke motivering waarom een aanvraag is afgewezen.

De commissie wees 4 aanvragen af omdat zij vond dat er geen sprake was van een woonnoodsituatie. Verder wees zij 2 aanvragen af omdat zij vond dat aanvrager een eigen verantwoordelijk droeg voor het oplossen van het woonprobleem.



1.6 Woningweigering

Een woningzoekende die géén urgentiestatus heeft, mag een aangeboden woning weigeren. Als deze woningzoekende echter op een later moment urgentie aanvraagt, zal de commissie in haar beoordeling meenemen of er in het verleden woningen zijn geweigerd. Als blijkt dat aanvrager gedurende het bestaan van het woonprobleem een passende woning heeft geweigerd, zonder dat daar excuserende omstandigheden voor waren, dan zal de commissie de aanvraag afwijzen. De reden van afwijzing zal zijn dat aanvrager, in de tijd dat het woonprobleem bestaat, het woonprobleem zelf had kunnen oplossen door de aangeboden woning te accepteren.

Een woningzoekende die wél een urgentiestatus heeft, mag in principe een passend woningaanbod niet weigeren. Dit is vastgelegd in artikel 2.6 van het Urgentiebeleid Viverion. Als een urgent woningzoekende, naar het oordeel van de corporatie, onterecht een woning weigert, geeft de corporatie dit direct door aan het secretariaat van de urgentiecommissie. De urgentie van de betreffende woningzoekende wordt dan tijdelijk opgeschort in afwachting van het definitieve besluit van de urgentiecommissie. De corporatie stelt de woningzoekende hier vooraf van op de hoogte. De urgentiecommissie neemt uiteindelijk een besluit of de woningweigering terecht of onterecht is geweest. Afhankelijk van de beslissing wordt de urgentie weer geactiveerd of definitief ingetrokken

In 2020 zijn er geen woningweigeringen geweest door urgent woningzoekenden.



1.7 Aanhouding

Als bij de behandeling van een urgentieaanvraag blijkt dat er onvoldoende informatie beschikbaar is om een zorgvuldige afweging te kunnen maken, besluit de urgentiecommissie tot aanhouding van de aanvraag. Zij vraagt de ontbrekende informatie dan alsnog op bij aanvrager.

In 2020 heeft de commissie 3 aanvragen (2020: 12%; 2019: 11%) in eerste instantie aangehouden voor het opvragen van aanvullende informatie. Alle drie de aanhoudingen werden uiteindelijk toegekend.

Als een woningzoekende de gevraagde informatie niet of onvolledig binnen de daarvoor gestelde termijn aanlevert, kan de urgentiecommissie op grond van artikel 4:5.1 van de Algemene wet bestuursrecht een aanvraag buiten behandeling stellen. De reden hiervoor is dat de urgentiecommissie zonder de gevraagde aanvullende informatie de aanvraag niet kan beoordelen. In het verslagjaar is dit niet voorgekomen.



1.8 Verlengen van de urgentie

Conform artikel 7.5 van het Reglement Urgentiecommissie Woonruimteverdeling van Viverion kan een woningzoekende met urgentie een verzoek indienen om de urgentieperiode te verlengen met een termijn van maximaal drie maanden. Dit verzoek kan een woningzoekende indienen gedurende de laatste maand waarin de urgentieverklaring geldig is.

Bij de beoordeling van het verlengingsverzoek kijkt de commissie naar het zoekgedrag van de woningzoekende vanaf het moment dat hij/zij de urgentieverklaring kreeg. De woningzoekende moet minimaal op 75% van de aangeboden passende woningen gereageerd hebben binnen het werkgebied van Viverion en geen aanbod hebben gekregen. Wanneer aan de woningzoekende een passend aanbod is gedaan door Viverion dan wordt het verzoek tot verlenging afgewezen.

In 2020 ontving de urgentiecommissie geen verzoeken om de urgentie te verlengen.



1.9 Termijnoverschrijding

Voor de afhandeling van een urgentieaanvraag staat in totaal een termijn van negen weken. Aan een termijnoverschrijding kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen:

  • Aanvrager vertraagt de procedure door bijvoorbeeld het niet tijdig aanleveren van stukken die noodzakelijk zijn voor de urgentieaanvraag;
  • Vertraging bij de corporatie die de aanvraag in behandeling heeft;
  • Vertraging bij (het secretariaat van) de urgentiecommissie;
  • Een aanvraag wordt in eerste instantie door de urgentiecommissie aangehouden voor aanvullende informatie.

In 2020 is er geen sprake geweest van termijnoverschrijdingen.